معرفی انواع شبکه بی‌سیم

شبکه بی سیم یک سیستم منعطف تبادل داده است که از فناوری فرکانس رادیویی برای برقراری ارتباط با شبکه بی سیم استفاده می کند و اطلاعات را بدون استفاده از کابل انتقال می دهد. این روش انتقال داده کاربر را از اتصالات کابلی مختلف و پیچیده جدا می کند. فناوری شبکه های بی سیم با استفاده از امواج الکترومغناطیسی، اطلاعات را از نقطه ای به نقطه دیگر بدون دخالت عوامل انسانی و فیزیکی متصل می کند. به معنای ارسال یا دریافت داده از طریق گره ها است. برای درک بهتر و نفوذ در شبکه های بی سیم در این قسمت نگاهی به شبکه های بی سیم، انواع شبکه های بی سیم، استانداردها، انواع تجهیزات شبکه های بی سیم و توپولوژی های موجود و ... در این مقاله خواهیم داشت. در ادامه با وبلاگ دورهمی همراه باشید.

  

شبکه های بی سیم چیست؟

شبکه بی سیم شبکه ای کامپیوتری است که ارتباط و ارتباط بین قطعاتی مانند سوئیچ، روتر و غیره را به صورت بی سیم یعنی بدون دخالت کابل برقرار می کند و داده ها را ارسال یا دریافت می کند.


انواع شبکه های بی سیم

WLAN: (شبکه بی سیم) - (شبکه محلی بی سیم)


از همین شبکه بی سیم محلی برای راه اندازی شبکه های محلی استفاده می شود و به یک کابل متصل می شود و به رایانه ها اجازه می دهد به دستگاه های دیگر به صورت بی سیم دسترسی داشته باشند و به آنها متصل شوند و داده ها را انتقال دهند. این شبکه بی سیم از تعداد زیادی کامپیوتر پشتیبانی می کند و دسترسی به آن بسیار راحت تر از سایر شبکه های بی سیم است. قدرت پوشش این شبکه محدود است به طوری که از محیط های کوچک مانند ساختمان یا حتی اتاق پشتیبانی می کند، از مودم های اینترنتی استفاده می کند.


WPAN: (پن بی‌سیم) (شبکه ناحیه شخصی بی‌سیم)


همین شبکه بی سیم  خانگی در واقع یک شبکه شخصی محدود است که داده ها را از طریق بلوتوث یا مادون قرمز منتقل می کند و در دسته شبکه های Ad Hoc (توپولوژی شبکه بی سیم مستقل) قرار می گیرد.


WMAN: (Wireless Man)- (شبکه منطقه شهری بی سیم)


دارای شبکه بی سیم با پوشش بسیار بالا به طوری که از اتصال چندین شبکه در سطح شهر پشتیبانی می کند.


WWAN: (Wireless Wan) - (شبکه Wide Area Wireless)


این نوع شبکه بی سیم فواصل بین شهری یا فواصل بین کشورها را پشتیبانی می کند و داده ها را منتقل و به هم متصل می کند و مشابه انسان بی سیم کار می کند با این تفاوت که شبکه های آن در شهرها یا کشورهای مختلف قرار دارند.


انواع تجهیزات شبکه بی سیم

تجهیزات و زیرساخت های شبکه به طور کلی به دو دسته به نام شبکه های غیرفعال (غیر فعال) تقسیم می شوند که عملکرد این شبکه بدون برق را دارند. مانند: انواع کابل، داکت، رک، اتصالات و ....


شبکه فعال (Active-Active) که نیاز به برق و جریان الکتریکی دارند. مانند: کارت شبکه، روتر، فایروال، مبدل ها، سوئیچ ها و ... که در ادامه بیشتر به شرح آنها می پردازیم.


تجهیزات شبکه غیرفعال شامل:


کابل کواکسیال، کابل های جفت تابیده، فیبر نوری (مبدل رسانه)، آنتن بی سیم، پچ پنل و رک شبکه.


تجهیزات شبکه فعال همچنین شامل:


کارت شبکه، نقطه دسترسی، سوئیچ، روتر، مودم و سرور چاپ.


شبکه های بی سیم نیز از اجزا و اجزایی شبیه به شبکه های سنتی با سیم اترنت تشکیل شده اند و پروتکل LAN بی سیم مشابه اترنت است، با این تفاوت که یک شبکه محلی بی سیم به کابل یا سیم نیاز دارد. در ادامه به تجهیزات شبکه بی سیم اشاره می کنیم:


دستگاه های کاربر

کارت شبکه رادیویی یا کارت شبکه مورد استفاده در دستگاه های کامپیوتری.

نقاط دسترسی که شامل کارت رادیویی و شبکه سیمی است.

پیکربندی نقاط دسترسی، روترها، تکرار کننده های بی سیم و در نهایت شامل آنتن ها می شود.

 

راه اندازی سرور در شبکه های بی سیم

راه اندازی سرور در شبکه های بی سیم، پیاده سازی شبکه (که در دو محیط داخل و خارج ساختمان راه اندازی می شود)، پیاده سازی شبکه بی سیم داخلی با نصب رادیوهای داخلی بی سیم و قرار دادن آن در قسمت طراحی شبکه. یک کابل از محل رادیوها به نزدیکترین سوئیچ کشیده می شود، برخی از این رادیوها از Alt Mesh یعنی اتصال سری پشتیبانی می کنند. بهتر است در هنگام نصب از مدل هایی استفاده کنید که از POE پشتیبانی می کنند) و Outdoor (برای ارتباط بین ساختمان ها استفاده می شود)


انواع توپولوژی شبکه های بی سیم

توپولوژی در واقع به معنای اتصال و چیدمان گره هایی مانند روترها، سوئیچ ها و ... در شبکه است که به صورت گرافیکی نمایش داده می شود.


توپولوژی شبکه در واقع نحوه اتصال کامپیوترها به یکدیگر و نحوه انتقال داده ها به یکدیگر، یعنی از یک گره به گره دیگر یا به بیان ساده تر، از یک روتر یا سوئیچ به روتر یا سوئیچ دیگر را نشان می دهد.


 


انواع توپولوژی شبکه های بی سیم

اولین توپولوژی ها که مستقل یا Ad Hoc نامیده می شوند، در این گروه، کامپیوترهایی که دارای کارت شبکه بی سیم هستند، می توانند آزادانه در محدوده مشخصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.


توپولوژی های مستقل برای شبکه هایی با تعداد محدودی کامپیوتر متصل به یکدیگر موثر و بسیار مفید هستند.


توپولوژی های دوم وابسته (Infrastructure) نامیده می شوند، در این گروه سیستم های کامپیوتری مجهز به شبکه های بی سیم از طریق گیرنده ها و فرستنده هایی به نام Access Point به هم متصل می شوند و از این طریق می توانند با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند و یا سرویسی دریافت کنند. اما مستقیماً به هم متصل نیستند و به راحتی از طریق شبکه های کابلی ارتباط برقرار می کنند.


این نوع توپولوژی عمدتاً برای افزایش انعطاف پذیری و گسترش شبکه های کابلی معمولی استفاده می شود زیرا از طریق کابل به رایانه ها متصل می شود.


انواع استانداردهای شبکه بی سیم

یکی از مهمترین استانداردهای شبکه بی سیم 802.11a، 802.11b، 802.11g، 802.11n و 802.11ac است.

استاندارد 802.11a باندی با فرکانس 5 گیگاهرتز و پهنای باند 20 مگاهرتز است و نرخ انتقال داده بسته به تعداد آنتن ها و کانال های موجود در Access Point به حداکثر 54 مگابیت در ثانیه افزایش می یابد.

استاندارد 802.11b باندی با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و سرعت انتقال داده تا 11 مگابیت بر ثانیه است.

802.11g طبق استاندارد 802.11b تعریف شده است.

802.11n، این استاندارد از فناوری MIMO است که با استفاده از آنتن های متعدد، پهنای باند را افزایش می دهد. پهنای باند آن تا 300 مگابایت بر ثانیه نسبت به 6 نسل قبلی خود افزایش یافته است. این نوع استاندارد با 802.11b و 802.11g نیز سازگار است که می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

802.11 ac، این استاندارد دارای دو باند بی سیم است که از دو باند با فرکانس 2.4 و 5 مگاهرتز به طور همزمان پشتیبانی می کند و با نسل های قبلی خود 802.11g، 802.11b، 802.11n سازگار است.

آشنایی با استانداردهای مختلف شبکه های بی سیم

مزایای شبکه های بی سیم

نصب سریع و آسان، دسترسی سریع به سایر شبکه ها، انعطاف پذیری زیاد، کاهش هزینه ها در دراز مدت، افزایش قابلیت ارتقا و پیکربندی و در نهایت دسترسی به اطلاعات سریع و کارآمدتر از شبکه های سنتی است.


مقرون به صرفه هستند و بدون کابل کشی قابل نصب هستند، بنابراین می توان از آنها در مکان هایی که امکان اتصال کابل وجود ندارد استفاده کرد.


امنیت در شبکه های بی سیم

امنیت در بی سیم روش نصب، پیکربندی و پیاده سازی و در نتیجه تامین امنیت در این نوع شبکه است.


ما به عوامل بسیار ضروری زیر در امنیت شبکه اشاره می کنیم:


تغییر نام SSID دستگاه یا نام پیش فرض

از انتخاب نام های ساده خودداری کنید

دسترسی به ریموت ها باید با خاموش کردن آن قطع شود

رمزگذاری داده ها باید فعال باشد

پس از اعمال تنظیمات، از دستگاه خارج شوید یا از سیستم خارج شوید

در نهایت دستگاه را به روز کنید


منبع: cisco

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد